Algemeen.
De Straatraad hanteert een beleid, waarbij ongewenst gedrag voorkomen en bestreden wordt. De gedragscode maakt deel uit van het algemeen beleid en, de professionele houding van medewerkers en vrijwilligers bij de Straatraad. De gedragscode heeft betrekking op medewerkers, vrijwilligers en alle anders betrokkenen waar de Straatraad mee te maken heeft.
In de gedragscode van de Straatraad staan de waarden en normen die wij nastreven omschreven. Op deze manier probeert onze organisatie zoveel tegemoet te komen aan de behoeften, competentie en relaties met elkaar. Wij doen dat door rekening te houden met verschillen, door een ieder in zijn waarde te laten en een goed voorbeeld te geven, te reflecteren en een open en veilige professionele werksfeer te creëren. Wij streven naar gelijkwaardigheid binnen de Straatraad. Daar horen de in de bejegening genoemde gedragingen bij.
Begripsbepalingen.
- Respect: Bij de Straatraad gaan we respectvol met elkaar om. Wij bieden een warme sfeer, waarin iedereen zich prettig en veilig kan voelen;
- Veiligheid: Wij bevorderen bevorderen en bewaken van veiligheid, gezondheid en welzijnsaspecten;
- (Seksuele) Intimidatie: Elk ongewenste seksuele toenadering, verzoeken om seksuele gunsten of ander verbaal, non-verbaal, of fysiek gedrag, dat als zodanig kan worden gekwalificeerd en gemeld bij de directie;
- Discriminatie: Elke vorm van onderscheid, elke uitsluiting, beperking of voorkeur, die ten doel heeft of ten gevolge kan hebben dat de erkenning, het genot of uitoefening op voet van gelijkheid van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel terrein of op andere terreinen van het maatschappelijk leven, wordt teniet gedaan of aangetast;
- Publicatie: Namen in combinatie met foto’s van cliënten worden alleen met uiterlijke en schriftelijk bevestigde toestemming van de cliënt zelf gepubliceerd. Ook voor het publiceren van individuele foto’s wordt eerst toestemming gevraagd;
- Privacy: De medewerker laat zich bij contacten met cliënt, collega’s, of andere betrokkenen, leiden door gedragsregels zoals die gelden binnen de Straatraad;
- Agressie: Hieronder wordt elk voorval waarbij een persoon psychisch of fysiek wordt lastiggevallen, bedreigd of aangevallen. Hieronder valt ook pesten;
Bejegening.
- Het omgaan met de cliënt, zoals mensen dat normaal met elkaar doen;
- De medewerker van de Straatraad houdt zich aan regels en komt gemaakte afspraken na;
- Voldoende tijd uittrekken voor de cliënt en oprechte aandacht tonen;
- De medewerker van de Straatraad behandelt de cliënt als een individu met de voor dat individu specifieke omstandigheden en gevoelens;
- Seksueel gedrag van medewerker naar cliënt en/of van cliënt naar medewerker wordt niet geaccepteerd;
- Seksuele intimidatie in woorden, gebaren of een fysieke uiting daarvan is een overtreding van de gedragscode;
- Zich realiseren dat de cliënt de medewerker vertrouwen schenkt en dat vertrouwen niet beschamen;
- De medewerker werkt transparant;
- Wij geven de ruimte aan persoonsgebonden of cultuurgebonden verschillen, mits deze niet in conflict komen met de algemene gedragsregels;
- Voldoende tijd uittrekken voor de cliënt en oprechte aandacht tonen;
- Discriminatie, in woorden of daden, accepteren wij niet. U dient respect te hebben voor de levensbeschouwing, waarden en normen van een andere cliënt, medewerker of bezoeker;
- De medewerker mag zich niet schuldig maken aan ongewenste intimiteiten, aan racisme en bedreiging, mishandeling en andere vormen van agressie zijn verboden;
- De medewerker van de Straatraad behandelt de cliënt als een individu met de voor dat individu specifieke omstandigheden en gevoelens;
- De medewerker dringt geen hulp, advies of opvatting op maar stelt de cliënt instaat zijn eigen inbreng en opvatting naar voren te brengen;
- De medewerker dient op een respectvolle manier om te gaan met cliënten, medewerkers of bezoekers en rekening met elkaar te houden. We staan geen enkele vorm van agressie, (verbaal) geweld en bedreiging toe.
In dit deel van de gedragscode willen wij onze medewerkers, cliënten en netwerk meer duidelijkheid geven in hoe wij omgaan met elkaar.
- Respect
- Waardering en collegialiteit.
- Voorbeelden van gedrag.
- We laten de ander in zijn waarde, ook al zijn we het niet met die persoon eens.
- We zeggen het als iemand iets goed doet.
- We luisteren goed naar wat collega’s / cliënten te zeggen hebben.
- We respecteren de eigenheid en diversiteit van iedereen.
- We praten met elkaar en niet over elkaar.
- We stellen ons kwetsbaar op.
- We zeggen u tegen alle cliënten. Tenzij zij anders aangeven.
- We staan open voor kritiek.
- Integriteit
- Eerlijkheid en betrouwbaarheid.
- We doen wat we beloven en komen gemaakte afspraken na.
- We willen kunnen uitleggen wat we doen en waarom we het doen
- We gaan vertrouwelijk met alle informatie om.
- We respecteren de grenzen van elkaar (privacy) en bewaken onze eigen grenzen (assertiviteit).
- Professionaliteit
- Deskundigheid en duidelijke procedures.
- We blijven als team kwaliteitsstandaarden ontwikkelen en zien erop toe dat iedereen zich daaraan houdt.
- We lossen problemen zo snel mogelijk op, zoeken voortdurend naar nieuwe oplossingen en durven initiatieven te nemen.
- We voldoen aan de eisen die aan onze functie wordt gesteld.
- Wij professionals kennen de uitgangspunten van een professional.
- We kunnen op onze professionaliteit worden aangesproken.
- Elke opdracht wordt professioneel behandeld.
- We toetsten/evalueren regelmatig procedures, afspraken en werkwijzen.
- We staan ervoor open nieuwe dingen te leren.
Zorgzaamheid.
- Aandacht en dienstbaarheid.
- We zijn vriendelijk tegen cliënten en bezoekers.
- We geven onze grenzen aan.
- We leven ons in de wensen en zorgen van de andere in.
- We oordelen niet direct, maar vragen na, doen onderzoek en trekken daarna pas conclusies.
- We zijn bereid samen te werken en andere te steunen en te helpen.
- We luisteren echt naar anderen: luisteren is niet alleen je oor open zetten, maar ook vragen stellen waardoor iemand zich uitgenodigd voelt iets te vertellen.
- We geven cliënten de optimale zorg die ze nodig hebben, binnen de mogelijkheden van de afdelingsdoelstelling.
Wanneer u zich niet aan de regels van de gedragscode houdt, heeft dit gevolgen.
- Wanneer er een overtreding wordt begaan of er een bepaald gedrag wordt vertoon, krijg diegene een formele waarschuwing.
- Indien dit gesprek niets of nauwelijks verbetering geeft gaan wij in gesprek met de gemeente met het voorstel dat u gebruik gaat maken van een andere zorginstelling.
- Als deze waarschuwing niet of nauwelijks verbetering oplevert, wordt er een schriftelijke waarschuwing van de directie gegeven.
- Indien dit gesprek geen of nauwelijks verbetering oplevert gaan wij opnieuw in gesprek. En krijgt u een waarschuwing dat wij zonder deze gedragsregels geen goede zorg kunnen bieden.
- Voor cliënten geldt dit ook. Wij gaan in gesprek als u zich niet houdt aan de gedragsregels.